Sluis Eefde volledig 3D ingescand door Coenradie voor correcte bouwmaatvoering en controle
Slide Background
John van Lith, Maatvoerder bij Mobilis TBI
John van Lith, Maatvoerder bij Mobilis TBI
“De zekerheid dat de damwand correct geplaatst is vóór er beton gestort wordt, is van onschatbare waarde gebleken.”
“De zekerheid dat de damwand correct geplaatst is vóór er beton gestort wordt, is van onschatbare waarde gebleken.”
“Sluis Eefde heeft als eerste in Nederland een segmentdeur die naar de bodem draait bij het openen van de deur. Als de sluis dicht moet, komt de segmentdeur weer omhoog. De nauwkeurigheid van de maatvoering voor het beton moest van ongekend hoog niveau zijn, anders zou de segmentdeur misschien aanlopen of in het ergste geval zelfs vastlopen.

Coenradie heeft de stalen damwand volledig 3D ingescand en vergeleken met het ontwerp, de kleinste afwijking is in kaart gebracht. Op basis van deze data konden we correcties doorvoeren en met zéér hoge nauwkeurigheid de bevestigingspunten voor de bekisting uitzetten. Zo wisten we zeker dat het beton volgens ontwerp gestort zou worden. Naderhand zijn beide machinekamers en het complete betonwerk ingescand. Dit is essentiële data voor eventuele aanpassingen of toevoegingen in de toekomst."
Shadow

Laserscannen voor passende maatvoering van nieuwbouw Sluis Eefde

De uitbreiding van Sluis Eefde tussen het Twentekanaal en de IJssel is nodig om een capaciteitstekort op te lossen en wachttijden te verkorten. Daarnaast wordt verwacht dat het aantal vrachtschepen per jaar toeneemt van 12.000 naar 20.000. Sluis Eefde was daarom toe aan nieuwbouw van een tweede sluis en onderhoud aan de bestaande monumentale sluis. De nieuwe kolk is bovendien geschikt voor klasse Va-schepen, het grootste type dat toegestaan is op de Twentekanalen.

De stalen damwand, die de basis vormt voor de uiteindelijke betonnen wanden van de sluis, hebben we volledig 3D ingescand met de Leica RTC360. Miljoenen punten konden vervolgens vergeleken worden met een CAD model van de damwand om elke eventuele afwijking ten opzichte van het ontwerp met duidelijke kleuren in kaart te brengen. De positionering van elk individueel deel van de damwand moest binnen de norm vallen voordat de bekisting aangebracht kon worden.

Voor het bevestigen van de bekisting zijn van de duizenden punten die op de damwand uitgezet moesten worden van tevoren gecorrigeerd op basis van de afwijkingen die uit de 3D scans naar voren kwamen. Sluis Eefde is daarmee verzekerd van een zeer nauwkeurige maatvoering, dit komt de werking en veiligheid van de sluis uiteindelijk ten goede.

Beide machinekamers van de bestaande monumentale sluis zijn bovendien ook ingescand om elk detail van de bestaande situatie te documenteren. Zodoende is Sluis Eefde voorbereid op de toekomst en zorgt de nieuwe sluis dat deze belangrijke toegang tot Twente minder kwetsbaar is bij onderhoud en calamiteiten.

Kernvoordelen van onze 3D laserscanning

Precisie – De nauwkeurigheid van onze scan data is ongeëvenaard. Alleen de meest nauwkeurige en betrouwbare data blijft over nadat wij deze verwerkt hebben. Er wordt een puntenwolk geproduceerd die perfect afgestemd is op uw wens, budget en het type object dat ingescand is.

Controle – Data wordt pas opgeleverd nadat deze uitvoerig en persoonlijk door experts is gecontroleerd op nauwkeurigheid. Waar een computer bepaalde fouten moeilijker zal kunnen herkennen, zien onze specialisten dankzij jarenlange ervaring elke mogelijke afwijking.

Landmeetkundig – Scan data wordt ingewonnen en verwerkt volgens de hoogste landmeetkundig norm. Puntenwolken worden indien nodig ondersteund met een netwerk van zeer accurate Total Station controle punten. Coördinatenstelsels kunnen geheel naar wens opgebouwd worden of er kan op basis van GPS in het RD-coördinatenstelsel gewerkt worden. Correcties met betrekking tot (omgevings)temperatuur worden op het gescande object doorgerekend. 

Scheepstelsel – Bij het scannen van vaartuigen plaatsen wij de puntenwolk in een coördinatenstelsel dat logisch is voor schepen. 

Modelleren – Als het object of bouwwerk is ingescand kunnen wij deze meteen modelleren, of plattegronden en aanzichten produceren. Eén partij waarbij alles van begin tot eind voor u uit handen genomen kan worden.

Oplevering – De puntenwolk leveren wij, op basis van het vervolgtraject van uw project, op maat aan. Elk softwarepakket heeft sterke en minder sterke kanten wat het gebruik van puntenwolken betreft. De puntenwolk die wij leveren is afgestemd op het volgende softwarepakket waarin deze gebruikt gaat worden.

Rapportage – In één oogopslag weten waar u aan toe bent. Dankzij een heldere rapportage die in overleg met u is afgestemd op uw wensen of de wensen van uw klant. De kleinste afwijking wordt gevisualiseerd.

Fotoverbetering – Tijdens het scannen kan de puntenwolk voorzien worden van realistische kleuren. De scanner heeft hiervoor camera’s aan boord die 360-graden foto’s maken. Wij zorgen dat elke foto zo hoog mogelijk van kwaliteit is. Kleuren worden verbeterd, onder- en overbelichting wordt verholpen en details komen beter naar voren.

Vrijblijvend praten over uw wensen voor 3D scanning?

Bel 076 – 543 81 80 en vraag naar Jos Westra

Coenradie Sluis Eefde 3D Laserscan Puntenwolk Beton
Puntenwolk in kleur van de betonnen wand
Coenradie Sluis Eefde 3D Laserscan Puntenwolk Sluisdeur Machinekamers
Puntenwolk van sluisdeur en machinekamers
Coenradie Sluis Eefde 3D Laserscan Puntenwolk Sluisdeur
Puntenwolk detail van sluisdeur
Sluis Eefde 3D Laserscan Coenradie Oude Machines
Machinekamer van de oude sluis te Eefde.
Sluis Eefde 3D Laserscan Coenradie Oude Machines
Detail van machinekamer oude sluis.
Sluis Eefde 3D Laserscanning Coenradie Bekisting Doka
Wapening en bekisting, monumentale sluis op achtergrond
Coenradie laserscanning sluis Eefde
Overzicht van de nieuwe sluis
Sluis Eefde 3D Laserscanning Coenradie Bekisting Doka
Bekisting uiteinde van de nieuwe sluis