Reverse engineering van een cilinderkop is geen gemakkelijk opgave. Ondanks dat deze cilinderkop uit 1928 een stuk simpeler in elkaar zit dan de motoren van tegenwoordig, zijn er tal van belangrijke interne kanelen voor olie en koelwater die zeer belangrijk zijn voor de werking van de motor. We hebben verschillende technieken gebruikt om de gehele cilinderkop van buiten en binnen in te scannen en ook deze interne kanalen in kaart te brengen. De data van deze stappen hebben we samengevoegd tot één zeer accuraat 3D model. Dit model is vervolgens gebruikt om een nieuwe mal te ontwerpen, deze is in 3D geprint en gebruikt om een nieuwe serie cilinderkoppen te gieten.
Virtual Reality
De onderstaande video is een opname van een virtual reality experience voor de HTC Vive die wij gemaakt hebben met behulp van alle scandata en 3D modellen. Deze VR demo laat een aantal technische verbeteringen zien die wij aangebracht hebben. Want onze kennis van verbrandingsmotoren is sinds 1928 natuurlijk alleen maar toegenomen. Deze veranderingen garanderen dat de motor soepeler en langer zal kunnen blijven draaien.
Lees ook het interview dat Open Technologies heeft gepubliceerd over dit project. Mede dankzij hun Cronos optische 3D scanner is ook dit project een succes geworden.
De Alvis FWD uit 1928 is inmiddels voorzien van deze nieuwe cilinderkop en rijdt weer naar behoren.