Tesla Model SDirecteur Wouter Coenradie en innovatie manager Sander Schröder namen onlangs de hypermoderne ‘sleutel’ van een Tesla Model S in ontvangst. Ingenieursbureau Coenradie is zich bewust van de continue maatschappelijke veranderingen en technologische mogelijkheden. Innovatie manager Sander is verantwoordelijk om te zoeken naar nieuwe ontwikkelingen die belangrijk zijn voor Coenradie.

Niet alleen op het gebied van de core-business, namelijk het inwinnen van geometrische data en het verwerken hiervan tot eindproducten voor haar opdrachtgevers, maar ook op de randzaken die uiteindelijk ook het rendement van de onderneming beïnvloeden.

Coenradie Tesla Model S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tesla Model S

Toen Sander in 2010 de eerste berichten kreeg dat Tesla Motors bezig was een volledig elektrische 4-deurs sedan te ontwikkelen naast de ultrasportieve Roadster, was hij gelijk geïnteresseerd. Tesla is namelijk de eerste en tot nu toe enige fabrikant die zijn elektrische auto’s een werkbare actieradius geeft; bij normaal praktijkgebruik meer dan 400km! Uiteindelijk heeft het 3 jaar geduurd voor de eerste Tesla Model S aan klanten werd geleverd en bijna 4 jaar voordat Coenradie de eerste in gebruik heeft genomen.

Tesla Model S

Verantwoord

Going Electric past helemaal bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen dat Coenradie hoog in het vaandel heeft staan. Al zo’n 6 jaar geleden is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen gestart met de komst van de toen zeer moderne hybride aangedreven Toyota Priussen, waarvan er 6 tot beschikking staan voor de projectleiders van Coenradie. Ook zijn de brandstofverslindende VW Transporters inmiddels vrijwel allemaal vervangen door veel zuinigere en schonere VW Caddy’s met Bluemotion technologie. Dit bij gebrek aan hybride/elektrische varianten van bestelauto’s die een actieradius hebben waarmee de landmeters uit de voeten kunnen. Maar het zit veel dieper in de genen van Coenradie. Halogeenlampen op kantoor Oirschot zijn recent vervangen door LED-exemplaren, verspilling wordt voorkomen door gebruikmaking van bewegingsdetectoren, het kantoor in Breda zal worden voorzien van zonnepanelen; het gaat maar door! Zelfs bij aanschaf van computers en laptops/tablets wordt gekeken naar het verbruik en is het een beslissingscriterium.

Coenradie Tesla Model S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor wie het interesseert, hieronder een aantal overwegingen/voordelen van de Tesla Model S ten opzichte van traditionele en ook hybride voertuigen op een rijtje.

Waarom een Tesla Model S?

De Tesla Model S is een uitermate innovatieve auto. Vele technologische hoogstandjes, maar bovenal 100% elektrisch en daarmee vele malen efficiënter omgaand met fossiele brandstoffen dan de traditionele brandstofmotoren (die ook nog steeds in vele hybride-auto’s terug te vinden zijn). Ter vergelijking: de elektromotor uit de Tesla Model S haalt een rendement van 88%, terwijl moderne brandstofmotoren nauwelijks een rendement van 35% halen! Daarnaast worden de fossiele brandstoffen in moderne centrales omgezet in elektriciteit waardoor de uitstoot veel beter kan worden “schoongemaakt” dan een auto met zijn katalysatoren. En een steeds groter wordend deel van onze stroom is groen.

Accu

In tegenstelling tot vele andere fabrikanten heeft de Tesla Model S een snel verwisselbaar accupakket. Mochten nieuwe batterijtechnologiën (op basis van koolstof, aluminium/zuurstof of zelfs algen) de huidige technologie (Lithium-ion) voorbijstreven dan kan de Model S eenvoudig van zo’n nieuwe accu worden voorzien! En de Lithium-ion accu wordt dan weer gerecycled.
De elektromotor is aanzienlijk duurzamer dan een verbrandingsmotor. Slechts 1 draaiend onderdeel in de hele motor tegen meer dan 200 in verbrandingsmotoren. De geheel onderhoudsvrije motor kan zonder meer 1 miljoen kilometer mee zonder enig onderhoud!

Levensduur

Naast de duurzaamheid van de motor heeft deze ook geen smeermiddelen nodig. En een versnellingsbak, met bijbehorende olie, ontbreekt!
De laatste 3 punten maken dat een Model S heel lang mee kan gaan als de accu’s goedkoper worden (dat worden ze nog steeds, jaar-in-jaar-uit) en na een aantal jaren een nieuwe accu geplaatst wordt zodat de actieradius goed blijft of zelfs beter wordt. Bij een veelrijder (meer dan 50.000km per jaar) zoals Sander, is de levensduur van de Model S naar verwachting 2x zo lang als van een ‘ traditionele’ auto. Waarmee het uiteindelijk voordeliger is om met een Model S te rijden.

Tesla Model S Coenradie