Gevraagd naar wat Van Wanrooij zo succesvol heeft gemaakt in moeilijke tijden, antwoordt Hendrik Hulscher direct: “Marketing, met name onze investering in digitale marketing.” Maar uiteraard is er nog veel meer. In onze serie ‘Klant aan het woord’ deze keer Hendrik Hulscher, regiomanager bij Van Wanrooij Projectontwikkeling, over het geheim achter het succes en de rol van goede partners.
Hendrik Hulscher werkt inmiddels alweer 17 jaar bij Van Wanrooij, maar is eigenlijk al vanaf midden jaren ’80 actief in de bouw. Altijd op zoek naar betere, snellere en efficiëntere manieren om te bouwen en naar partners die daarbij van toegevoegde waarde kunnen zijn. Ingenieursbureau Coenradie hoort daar ook bij. “Jullie ontzorgen ons op het gebied van kadastraal meetwerk en het splitsen van percelen. Wij willen onze klanten graag een ‘geen-gezeur-garantie’ bieden. Dus nul opleverpunten. Alles meteen goed doen, perfect afgestemd op de behoefte van de klant en dat voor een lage prijs. Dat bieden jullie ook en daarom passen we goed bij elkaar. Jullie zijn ook steeds op zoek naar betere en efficiëntere manieren om te meten en te werken met geo-informatie. Jullie geven dat door aan de klant, zodat beiden daar voordeel bij hebben. Dat is precies zoals ook wij graag werken. Met name het vooraf splitsen van percelen levert ons grote voordelen op.”
“Bij Van Wanrooij hebben we ‘Optio’, het flexibele woningconcept, bedacht. Dat biedt onze klanten een scala aan keuzemogelijkheden en onze leveranciers en bouwers een raamwerk, waarbinnen zij snel en efficiënt kunnen werken. ‘Optio’ is gebaseerd op uitgebreid marktonderzoek én de wensen van onze klanten. Het geeft ons de gelegenheid om deze wensen te realiseren tegen ongekend lage kosten. In de basis is marketing immers gewoon de wensen en behoeftes van de klant kennen en daar beter op inspelen dan de concurrent. Dat doen we goed. Dat blijkt, want ook tijdens de crisis is het aantal medewerkers bij Van Wanrooij nagenoeg op peil gebleven. We hebben wel wat gewisseld en nieuwe mensen aangetrokken met expertise in digitale marketing, maar in totaal zitten we nog steeds rond de 250 medewerkers. Zo hebben we geïnvesteerd in teams die via websites en social media communiceren met de klant. We weten deze ook aan ons te binden. Soms bereiken we een geïnteresseerde voor plan A, die pas later klant wordt bij plan C. Dat is omdat we weten wat deze klant wil en we daar te allen tijde op in kunnen spelen. Websites en databases met klantgegevens spelen daarin een belangrijke rol. Maar ook mailings en digitale nieuwsbrieven, om de klant tijdig en gepast te informeren. Alles is afgestemd op de klant en deze op zo efficiënt mogelijke wijze te voorzien in zijn vraag naar wooncomfort.”
Hendrik Hulscher is een geboren en getogen Tukker. Net als bijvoorbeeld Bram Tankink, geboren in Haaksbergen. Zij delen ook een passie voor fietsen. Tankink begon met mountainbiken en heeft van wielrennen zijn beroep gemaakt. Hendrik Hulscher zit nog steeds minimaal één keer per week op zijn mountainbike, maar brengt meer tijd door op kantoor en in de auto voor Van Wanrooij.
Hendrik wilde vooral sneller bouwen en heeft een snelle carrière in de bouw gemaakt. Ook koos Hendrik bewust voor een opleiding die later meer mogelijkheden zou bieden en iets speciaals had. Dat bleek ook zo in de praktijk, want Hendrik was al aan het werk, voordat hij zijn studie PTHN (een HBO combi tussen Bouwkunde en Pedagogiek) in Eindhoven had afgerond. Zijn afstudeerproject ‘Productiviteitsverbetering in de bouw’ zou een rode draad in zijn loopbaan worden en er bleek grote behoefte aan te zijn. Grootel’s Bouwmaatschappij in Eindhoven was het begin. Dit werd overgenomen door het grotere Ballast Nedam en Hendrik kreeg ook steeds grotere projecten. Hierin loonde het om meer te specialiseren en Hendrik ontwikkelde zich tot ‘arbeidskundige’. Dat wil zeggen; het analyseren en verbeteren van processen, met als doel sneller bouwen, tegen lagere kosten en met hogere kwaliteit. Die kennis en ervaring kwam hem goed van pas bij de ontwikkeling van Optio bij Van Wanrooij. Hendrik woonde inmiddels in Maarssenbroek en was al op jonge leeftijd projectleider bij een groot bouwbedrijf. Toch kwam zijn onderwijsachtergrond weer naar boven en werd hij betrokken bij het schrijven van lesprogramma’s en tentamens voor BOB en Opleidingen Bouwcentrum. Twee jaar werkte Hendrik als opleidingsmanager voor Opleidingen Bouwcentrum, voor heel gemotiveerde professionals in de Bouw.
“Maar alles bij elkaar wilde ik toch weer graag terug naar het zuiden. Dat kwam misschien ook wel door mijn Brabantse vrouw, maar zeker ook door het soort werk. Bij Bouwfonds Eindhoven kwam ik in een meer commerciële rol terecht. Daar heb ik voor het eerst geproefd van projectontwikkeling en dat smaakte naar meer. Eén van mijn eerste projecten was in Best. Inmiddels woon ik daar nu alweer bijna 20 jaar in mijn eigen project. Dat bevalt nog steeds erg goed. Bij Bouwfonds heb ik in vijf jaar veel geleerd en ben uiteindelijk in 1998 begonnen als technisch projectmanager bij Van Wanrooij, in Geffen. Na een tweetal aantal jaren heb ik de overstap gemaakt naar de rol van projectontwikkelaar en later senior projectontwikkelaar. Nu ben ik alweer ruim 6 jaar regiomanager en betrokken bij heel veel projecten. Daarover geven we jaarlijks ook een boekje uit. ‘De Werken Van Wanrooij’. Allemaal projecten die uiteindelijk leiden tot tevreden klanten, gerealiseerd met onze eigen bouwers en onze partners”, aldus Hendrik Hulscher.
Bij Coenradie zijn we trots om één van die partners te mogen zijn, want een bedrijf als Van Wanrooij moet nou eenmaal hele hoge eisen stellen. Fijn om te weten, dat we daar nu aan kunnen voldoen en motiverend om daaraan, ook in de toekomst, te blijven werken. Een reden voor ons om te blijven investeren in onze eigen kennis en expertise op gebied van data-acquisitie en verwerking, ook in 3D.