Coenradie controleer met 3D scanning of mallen en betonelementen voor pompdelen Afsluitdijk voldoen aan het ontwerp
Slide Background
Maarten Kanters, Technisch Directeur WACO (Concrete Valley)
Robbert Dols, Sales Manager Mulder-Mazda B.V. Rotterdam
Robbert Dols, Sales Manager Mulder-Mazda B.V. Rotterdam
“Ieder detail is door Coenradie met een 3D scanner vastgelegd en vertaald naar een model dat prachtig in 3D geprint is”
“Ieder detail is door Coenradie met een 3D scanner vastgelegd en vertaald naar een model dat prachtig in 3D geprint is”
“Deze Mazda 1800 Deluxe is de eerste auto die wij in 1973 als Mazda dealer verkocht hebben. Ter ere van ons 50 jarige bestaan, hebben we Coenradie gevraagd om deze prachtige rode oldtimer volledig 3D in te scannen en om te zetten naar een model dat 3D geprint kon worden. Het resultaat mag er wezen!

Zestien jaar nadat we deze auto verkocht hadden, toen nog voor 11.995 euro, kwam de wagen toevallig naar de zaak. Ondanks dat de auto er beter uit had gezien, herkende we de auto direct! De eigenaar bleek niet echt een band met de auto te hebben en daardoor lukte het ons om de auto terug te kopen. Het duurde vervolgens nog een aantal jaren voordat ons team aan het uitvoeren van een restauratie toe kwam.

Nu staat de auto volledig gerestaureerd in onze showroom te Rotterdam en hebben we een prachtig 3D geprint schaalmodel in ons bezit. Het echtpaar dat de auto in 1973 gekocht heeft, heeft van ons ook een schaalmodel van de wagen gekregen. Een prachtig aandenken, want ook bij ons houdt deze eerste auto een speciaal plekje in ons hart én showroom."
Shadow
Doorzichtig bovenaanzicht van de puntenwolk van de Mazda 1800 Deluxe, ruim 51 miljoen punten.

Mazda 1800 Deluxe 3D ingescand voor 3D print

Ter viering van het 50 jarige bestaan van Mulder-Mazda is de klassieke oldtimer uit 1973 volledig 3D gescand en 3D geprint. Eén schaalmodel staat in de showroom in Rotterdam, een tweede is cadeau gedaan aan de eerste koper, het derde model is overhandigd aan Martijn ten Brink, CEO Mazda Europa.

De grootste uitdaging bij het scannen van auto’s zijn glanzende en transparante onderdelen. Deze Mazda 1800 Deluxe heeft een aantal chromen onderdelen en natuurlijk ook glas. Normaal gesproken kunnen deze onderdelen behandeld worden met een matterende scanspray om het scannen makkelijker te maken. Deze spray verdwijnt na een aantal uur weer. De klant wilde liever dat er géén vanishing spray gebruikt werd en dus hebben we er voor gekozen om tape te gebruiken die geen lijmresten achterlaat. Simpel, maar zeer effectief. De tape garandeert goede data met onze Leica RTC360 laserscanner die omgezet kan worden naar een 3D mesh. Of gebruikt kan worden voor het reconstrueren van vloeiende lijnen.

Zodra de data geregistreerd is, dat wil zeggen dat elke individuele scan met hoge precisie tot één puntenwolk is gevormd, wordt de data gefilterd. Punten die onder een erg schuine hoek door de laser zijn gemeten, worden vanwege hun relatief lage nauwkeurigheid weggegooid. Randen, naden en lelijke reflecties worden opgeschoond. Pas daarna wordt de beste data overgezet naar een 3D mesh.

Om een model geschikt te maken voor 3D printen is het van belang dat het model “waterdicht” is, dus geen gaten bevat. Daarnaast is het belangrijk om bij een 3D print rekening te houden met de uiteindelijke schaal. Kleinere onderdelen zullen na verschaling zo klein worden dat ze minder sterk zijn. Afhankelijk van de toepassing hoeft dat niet per definitie een probleem te zijn. Wel is het een probleem wanneer onderdelen na verschalen kleiner worden dan technisch mogelijk is om te printen. Dan is extra modelleerwerk nodig voor het verdikken (en daarmee ook versterken) van dunne objecten en het versimpelen van complexe details om een 3D print mogelijk te maken. We hebben zorgvuldig aandacht besteed aan het verdikken van dunne objecten om de integriteit van het model te behouden zonder het iconische karakter van de auto aan te tasten.

De kleinst mogelijk printbare details zijn afhankelijk van de gebruikte techniek (FDM, SLA, SLS enzovoort). De meeste 3D printers printen in lagen van 0.1 tot 0.3mm. Er zijn ook high-end printers die lagen van 0.02 mm produceren, waarbij het nadeel echter is dat hierdoor meer lagen geprint moeten worden, wat de printtijd (en kosten) aanzienlijk verhoogt.

Het 3D model van de Mazda 1800 Deluxe is uiteindelijk geprint met SLS: Selectief Laser Sinteren. Daarbij worden kleine deeltjes polymeerpoeder door een laser gesinterd (verhit), waardoor ze samensmelten en er een model kan worden opgebouwd in zeer fijne laagjes van 0,1mm. Het geprinte model is vervolgens door Mulder-Mazda zelf gelakt. Tot slot is een voetstuk met speciaal Mulder-Mazda 50 jaar logo in 3D gemodelleerd, 3D geprint en voorzien van lak.

Het resultaat is niet alleen een nauwkeurige reproductie van de Mazda 1800 Deluxe, maar ook een eerbetoon aan het 50-jarig erfgoed van Mulder-Mazda, compleet met een uniek voetstuk dat de trotse geschiedenis van het bedrijf symboliseert.

Kernvoordelen van onze 3D laserscanning

Precisie – De nauwkeurigheid van onze scan data is ongeëvenaard. Alleen de meest nauwkeurige en betrouwbare data blijft over nadat wij deze verwerkt hebben. Er wordt een puntenwolk geproduceerd die perfect afgestemd is op uw wens, budget en het type object dat ingescand is.

Controle – Data wordt pas opgeleverd nadat deze uitvoerig en persoonlijk door experts is gecontroleerd op nauwkeurigheid. Waar een computer bepaalde fouten moeilijker zal kunnen herkennen, zien onze specialisten dankzij jarenlange ervaring elke mogelijke afwijking.

Landmeetkundig – Scan data wordt ingewonnen en verwerkt volgens de hoogste landmeetkundig norm. Puntenwolken worden indien nodig ondersteund met een netwerk van zeer accurate Total Station controle punten. Coördinatenstelsels kunnen geheel naar wens opgebouwd worden of er kan op basis van GPS in het RD-coördinatenstelsel gewerkt worden. Correcties met betrekking tot (omgevings)temperatuur worden op het gescande object doorgerekend. 

3D Printing – Voor het opbouwen van modellen die geschikt zijn voor 3D printen, is specifieke kennis nodig. Dankzij onze modelleer ervaring en nauw contact met diverse printspecialisten, kunnen wij hoogwaardige 3D prints voor u verzorgen. Wij zorgen dat het resultaat aansluit bij uw gewenste precisie, kwaliteit en budget.

Modelleren – Als het object of bouwwerk is ingescand kunnen wij deze meteen modelleren, of plattegronden en aanzichten produceren. Eén partij waarbij alles van begin tot eind voor u uit handen genomen kan worden.

Oplevering – De puntenwolk leveren wij, op basis van het vervolgtraject van uw project, op maat aan. Elk softwarepakket heeft sterke en minder sterke kanten wat het gebruik van puntenwolken betreft. De puntenwolk die wij leveren is afgestemd op het volgende softwarepakket waarin deze gebruikt gaat worden.

Rapportage – In één oogopslag weten waar u aan toe bent. Dankzij een heldere rapportage die in overleg met u is afgestemd op uw wensen of de wensen van uw klant. De kleinste afwijking wordt gevisualiseerd.

Fotoverbetering – Tijdens het scannen kan de puntenwolk voorzien worden van realistische kleuren. De scanner heeft hiervoor camera’s aan boord die 360-graden foto’s maken. Wij zorgen dat elke foto zo hoog mogelijk van kwaliteit is. Kleuren worden verbeterd, onder- en overbelichting wordt verholpen en details komen beter naar voren.

Vrijblijvend praten over uw wensen voor 3D scanning en 3D printing?

Bel 076 – 543 81 80 en vraag naar Jos Westra

Leica RTC360 op statief. Chroom en glas (deels) afgeplakt zodat deze vormen goed gescand kunnen worden zonder gebruik te hoeven maken van scanning spray.
Overhandiging van het 3D geprinte model aan CEO Mazda Europa, Martijn ten Brink.
Puntenwolk nadat alle gescande data is verwerkt en (deels) opgeschoond.
Puntenwolk nadat alle gescande data is opgeschoond.
Doorzichtige puntenwolk waarop het detail goed te zien is van de gemaakte laserscan.
Visualisatie van het Mazda 1800 Deluxe 3D model. Enkele details zoals ruitenwissers, deurklinken, spiegels en de gril zijn met de hand nagemaakt vanwege hun kleine afmetingen na verschalen. De kentekenplaat heeft dikkere letters gekregen voor betere leesbaarheid op deze kleinere schaal.
3D print van het model op basis van SLS (Selective Laser Sintering)
3D print van het model op basis van SLS (Selective Laser Sintering)