Mazda 1800 Deluxe 3D ingescand voor 3D print
Ter viering van het 50 jarige bestaan van Mulder-Mazda is de klassieke oldtimer uit 1973 volledig 3D gescand en 3D geprint. Eén schaalmodel staat in de showroom in Rotterdam, een tweede is cadeau gedaan aan de eerste koper, het derde model is overhandigd aan Martijn ten Brink, CEO Mazda Europa.
De grootste uitdaging bij het scannen van auto’s zijn glanzende en transparante onderdelen. Deze Mazda 1800 Deluxe heeft een aantal chromen onderdelen en natuurlijk ook glas. Normaal gesproken kunnen deze onderdelen behandeld worden met een matterende scanspray om het scannen makkelijker te maken. Deze spray verdwijnt na een aantal uur weer. De klant wilde liever dat er géén vanishing spray gebruikt werd en dus hebben we er voor gekozen om tape te gebruiken die geen lijmresten achterlaat. Simpel, maar zeer effectief. De tape garandeert goede data met onze Leica RTC360 laserscanner die omgezet kan worden naar een 3D mesh. Of gebruikt kan worden voor het reconstrueren van vloeiende lijnen.
Zodra de data geregistreerd is, dat wil zeggen dat elke individuele scan met hoge precisie tot één puntenwolk is gevormd, wordt de data gefilterd. Punten die onder een erg schuine hoek door de laser zijn gemeten, worden vanwege hun relatief lage nauwkeurigheid weggegooid. Randen, naden en lelijke reflecties worden opgeschoond. Pas daarna wordt de beste data overgezet naar een 3D mesh.
Om een model geschikt te maken voor 3D printen is het van belang dat het model “waterdicht” is, dus geen gaten bevat. Daarnaast is het belangrijk om bij een 3D print rekening te houden met de uiteindelijke schaal. Kleinere onderdelen zullen na verschaling zo klein worden dat ze minder sterk zijn. Afhankelijk van de toepassing hoeft dat niet per definitie een probleem te zijn. Wel is het een probleem wanneer onderdelen na verschalen kleiner worden dan technisch mogelijk is om te printen. Dan is extra modelleerwerk nodig voor het verdikken (en daarmee ook versterken) van dunne objecten en het versimpelen van complexe details om een 3D print mogelijk te maken. We hebben zorgvuldig aandacht besteed aan het verdikken van dunne objecten om de integriteit van het model te behouden zonder het iconische karakter van de auto aan te tasten.
De kleinst mogelijk printbare details zijn afhankelijk van de gebruikte techniek (FDM, SLA, SLS enzovoort). De meeste 3D printers printen in lagen van 0.1 tot 0.3mm. Er zijn ook high-end printers die lagen van 0.02 mm produceren, waarbij het nadeel echter is dat hierdoor meer lagen geprint moeten worden, wat de printtijd (en kosten) aanzienlijk verhoogt.
Het 3D model van de Mazda 1800 Deluxe is uiteindelijk geprint met SLS: Selectief Laser Sinteren. Daarbij worden kleine deeltjes polymeerpoeder door een laser gesinterd (verhit), waardoor ze samensmelten en er een model kan worden opgebouwd in zeer fijne laagjes van 0,1mm. Het geprinte model is vervolgens door Mulder-Mazda zelf gelakt. Tot slot is een voetstuk met speciaal Mulder-Mazda 50 jaar logo in 3D gemodelleerd, 3D geprint en voorzien van lak.
Het resultaat is niet alleen een nauwkeurige reproductie van de Mazda 1800 Deluxe, maar ook een eerbetoon aan het 50-jarig erfgoed van Mulder-Mazda, compleet met een uniek voetstuk dat de trotse geschiedenis van het bedrijf symboliseert.